Sztuka notowania

Wielu uczniów i studentów nieraz przekonało się, jak ważne w procesie uczenia są dobre notatki – pomagają szybko przyswajać wiedzę i znacznie ułatwiają powtarzanie dużych partii materiału. Ale co oznacza, że notatki są dobre i jak je tworzyć, aby pozwalały na efektywną naukę?

Cechy idealnych notatek

Jakie notatki można nazwać idealnymi? To pytanie często zadają sobie studenci i uczniowie, zmęczeni wkuwaniem notatek, które zajmują tyle stron, co dosyć gruby podręcznik. Przede wszystkim, notatki powinny być krótkie i skondensowane. Nie jest wskazane, by były pisane pełnymi zdaniami ani, by zawierały zbyt dużo szczegółów. Dodatkowo, notatka idealna jest czytelna i logiczna – dużo łatwiej zapamiętać informacje rozpisane w ciekawy sposób graficzny i połączone związkami przyczynowo-skutkowymi. Nie warto oszczędzać na papierze – w każdej notatce powinno znaleźć się miejsce na ewentualne dopiski, jeśli stwierdzimy, że zapisany materiał jest niepełny.

Skróty rządzą!

Należy raz na zawsze zerwać z notatką w formie pełnych, długich zdań. Co więcej, nie warto nawet zawracać sobie głowy równoważnikami – wszystko po to, aby uniknać niepotrzebnego wydłużania sobie czas nauki i wkuwania rzeczy niepotrzebnych (np. spójników). Notatka powinna być przede wszystkim hasłowa, a więc zawierać jak najwięcej pojedynczych wyrazów czy nawet skrótów wyrazów, które są dla nas zrozumiałe. Skróty powinny być zawsze takie same oraz powiązane ze sobą w sposób logiczny.

Malowane notatki

Wiele osób pewnie zaśmieje się pod nosem, jednak najlepiej pamiętamy te notatki, które są kolorowe – wynika to z faktu, ze nasz mózg lepiej rejestruje to, co barwne niż to, co czarno-białe. Warto wypracować sobie system kolorów, które we wszystkich notatkach będą oznaczać to samo, na przykład kolor zielony – pojęcia, czerwony – daty, niebieski – ważne informacje. Dzięki temu, po jakimś czasie, bez problemu będziemy potrafili nie tylko zapamiętywać treść naszych notatek, ale również segregować sobie w głowie wszystkie przyswajane informacje.

Mapy myśli

Najlepszym sposobem na tworzenie nawet rozległych notatek są mapy myśli. Idea ta zrodziła się stosunkowo niedawno i przyjmuje różne nazwy, jak na przykład „słoneczko”. W centralnym miejscu czystej kartki zapisujemy najważniejsze zagadnienie, kluczowe dla całej notatki, i zakreślamy je kółkiem. Od tego zagadnienia prowadzimy strzałki (promyczki), na końcu których zapisujemy skojarzenia, pojęcia, nazwiska itp. z nim związane. Oczywiście, od tych elementów możemy również robić kolejne promyczki z następnymi, powiązanymi logicznie informacjami. Tworzenie takiej mapy ma na celu pomóc nam uporządkować myśli i jest dużym ułatwieniem, kiedy zaczynamy się uczyć czy powtarzać.

Fiszki

Innym dobrym sposobem porządkowania notatek są fiszki – małe karteczki, na których po jednej stronie zapisujemy zagadnienie, a po drugiej jego wytłumaczenie. Są one dobre do nauki pojęć, nazwisk, budowania skojarzeń czy też powtarzania słówek przy nauce języków obcych. Materiał z fiszek trzeba regularnie powtarzać. Aby powtarzanie przyniosło efekty, należy grupować fiszki w pudełku z kilkoma przegródkami. Każda kolejna przegródka wyznacza odleglejszą datę następnej powtórki. Fiszka może przeskoczyć dalej, jeśli poprawnie odpowiemy na zawarte w niej pytanie. Zamiast gromadzić stosy papierowych karteczek i tworzyć specjalne pudełka z przegródkami, można skorzystać z serwisu fiszkoteka.pl. Wirtualne fiszki w fiszkotece są trwałe i wygodne, a o optymalne wyznaczenie terminu powtórki dba specjalny algorytm analizujący nasze odpowiedzi. Dlatego nauka jest jeszcze bardziej efektywna.

Co z wykładami?

Wszystkie poprzednie metody są dobre do robienia notatek z dostępnych materiałów książkowych – co jednak, gdy robimy notatki na wykładach? Otóż, notatki z wykładów wyglądają nieco inaczej – na pewno nie spisujemy ich od razu w formie fiszek czy map myśli. Warto przede wszystkim uważnie przyglądać się wykładowcy i wsłuchiować w jego słowa, aby na podstawie tonu głosu czy mowy ciała wybierać najważniejsze informacje. Wychwycone treści należy skrótowo zapisywać i łączyć z kolejnymi – takie notatki dobrze jest przepisać drugi raz w domu, ponieważ często są chaotyczne, szczególnie na początku. Dodatkowo, powtarzamy w ten sposób materiał, utrwalając go sobie w pamięci.

Umiejętność robienia dobrych notatek jest bardzo cenna. Jeśli nasze notatki mają odpowiednią kompozycję oraz skład, bez problemu możemy na ich podstawie efektywnie powtarzać materiał.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.